Päls

Då var det dags får det årliga inlägget om min syn på pälsindustrin. Det är nämligen så att jag har en syster som kan allt om mode och då menar jag verkligen allt. Fast än pälsindustrin är enorm just nu har hon alltid stått på sig! Den här tjejen har dessutom varit vegetarian sen hon var... 12? Så här har vi en äkta djurvän och en äkta insperation för mig! Tyvärr så känner inte alla att ta pälsen från levande djur är tortyr utan de är naiva och tror på när alla säger att de dödar djuren först och tar av pälsen sen (för det är ju såååååå mycket bättre?). Vet ni varför pälsen på era Canada goose jackor står upp så fint? För att djuren är livrädda när människorna drar av dem pälsen, och det är just det resultatet säljarna vill uppnå.

Såhär runt vintern när alla fryser är det väldigt fint med päls, det tyckte jag också förut. Nu föredrar jag att inte röra vi päls (så länge den inte sitter på ett levande djur) och tål inte ens lukten av den inne på affären. Det är självklart upp till var och en om de vill ha på sig päls men jag väljer, precis som min syster, att tacka nej till det.

Idag köpte jag en pälsjacka, fake såklart. Så länge det ät tyg och jag är säker på att ingen har lidit för att värma mig är jag nöjd.


Ungefär såhär känner sig djuren.



Varsågoda, ha på er päls efter att ni har kollat på det här med ett gott samvete, om ni kan såklart...



Här är min nya jacka.
Completely harmless
:)


Kommentarer
Postat av: Sascha

Respect.



Det är da jag som är vegetarian-syrran (nästan 12 var jag for the record) och jag är galet stolt over Sofie for att hon tar upp detta. Pälsindustrin dodar och torterar MILJONTALS djur varje ar och tycker ni att det är värt det da har ni faktiskt inget hjärta.

URSNYGG fejkjacka Sofie! Fuskpäls is the way to go.

2010-12-06 @ 14:47:26
URL: http://www.cosmopolitan.se/blog/favoloso
Postat av: Anonym

använder du äkta skinn då? typ skinnhandskar att matcha till fuskpälsen, eller stövlar? är inte det lika illa?

2010-12-26 @ 00:48:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0